کارگران شیفتی در معرض خطر ابتلا به اختلالات خواب و سندرم متابولیک هستند

3فوریه 2020- کارگران شیفتی در معرض خطر قابل توجهی برای اختلالات خواب و سندرم متابولیک قرار دارند که خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. براساس یک مطالعه ی مروربالینی که در The Journal of the American Osteopathic Associationمنتشر گردید، افراد، کارفرمایان و پزشکان می توانند همه برای کاهش این خطرات قدم بردارند.

محققان می گویند: کارگران شیفت شب به خصوص مستعد ابتلا به اختلالات خواب و سندرم متابولیک هستند. این خطرات حتی برای كسانی كه در شیفت های نامنظم یا چرخشی كار می كنند، بیشتر است.

دکتر Kshma Kulkarniاز کالج پزشکیOsteopathic University Touro ، و نویسنده ی ارشد این مطالعه گفت: قدرت اقتصاد و امنیت جامعه ما به کارگران شیفت شب بسیار وابسته است. این بسیار مهم است که ما مشکلات بهداشتی که این افراد با آن روبرو هستند را برطرف نماییم، 17.7 درصد از نیروی کار ایالات متحده خارج از ساعت 6 صبح و 6 عصر فعالیت می کنند. افرادی که در کار شیفتی فعالیت می کنند بیشتر در صنایع مسافرتی، بیمارستانها و تجارت الکترونیک و همچنین پزشکان و پرستاران مورد نیاز برای پشتیبانی 24 ساعته، اولین پاسخ دهندگان مانند پلیس و آتش نشانی حضور دارند.

یکی از مطالعات پیشین نشان داد که 9٪ از پرستاران شیفت شب در مقایسه با تنها 1.8درصد از پرستاران شیفت روز دچار سندرم متابولیک شده اند. مطالعات دیگر خاطرنشان كرده اند كه با افزایش سالهای كار شیفتی، این خطرات به تدریج افزایش می یابند.

شب کاری ریتم شبانه روزی افراد را مختل می کند، ساعت داخلی بدن مسئول سیگنالینگ عصبی و هورمونی است. هنگامی که ریتم شبانه روزی فرد نسبت به چرخه خواب / بیداری واقعی تغییر می کند، احتمالاً فرد اختلالاتی را در سطح هورمونها از جمله افزایش کورتیزول، گرلین و انسولین و کاهش سروتونین، تجربه می کند.

آبشاری از تغییرات هورمونی همان چیزی است که باعث ایجاد اختلالات متابولیک می شود و باعث می گردد افراد به چندین بیماری مزمن مبتلا شوند. دکتر Kulkarni اقدامات زیر را برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی در زمینه سلامتی مرتبط با کار شیفتی توصیه می کند:

خواب مناسب و کافی

دکتر Kulkarni می گوید: اولین قدم اساسی برای کارگران شیفت شب، ایجاد ساعات خواب مداوم است. کارفرمایان می توانند با از بین بردن شیفت های چرخشی که الگوهای خواب را حتی بیشتر مختل می کنند به این افراد کمک کنند. آنها همچنین می توانند شروع شیفت ها را برای قبل از نیمه شب برنامه ریزی کنند تا ساعات کار بیش از 11 ساعت طول نکشند به این ترتیب به کارگران کمک می شود تا ریتم شبانه روزی جدید خود را تنظیم و تثبیت کنند.

وی افزود: کارگران می توانند با رعایت نکات اساسی زیر استراحت خود را حداکثر برسانند:

•         در هر 24 ساعت بمیزان 7- تا 8 ساعت متوالی بخوابید

•         ساعت اصلی خواب خود را تا حد ممکن نزدیک به غروب یا شب برنامه ریزی کنید تا اختلال شبانه روزی به حداقل برسد

•         برای جلوگیری از خستگی، در ابتدای روز 20 تا 120 دقیقه چرت بزنید

کنترل قرار گرفتن در معرض نور

قرار گرفتن در معرض نور به طور کلی باعث بیدار ماندن می شود، بنابراین محققان توصیه می کنند کارگران شیفت شب تابش نور خود را قبل و در طول شیفت های خود افزایش دهند. علاوه بر این، کارفرمایان می توانند چراغ هایی با قدرت بالا (3000 لوکس) برای شبیه سازی قرار گرفتن در معرض نور روز و کمک به تطبیق ریتم سیرکادین با این شیفت کاری نصب کنند.

برعکس، هنگام اتمام کار، کارگران باید میزان نور آبی محیطی که در آن هستند را به حداقل برسانند. نور آبی – ناشی از صفحه های الکترونیکی- می تواند تولید ملاتونین را به تاخیر بیاندازد. تحقیقات نشان می دهد که پرهیز از نور آبی 2 تا 3 ساعت قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. دکترKulkarni   می گوید: کارگران می توانند از نگاه کردن به صفحه ی موبایل یا کامپیوتر یا تلویزیون پرهیز کنند و / یا عینک هایی با رنگ نارنجی بزنند تا نور آبی را مهار کنند.

رژیم و ورزش

مطالعات قبلی نشان داده است كه كارگران شیفتی، هنگامی که از مقادیر کمتری پروتئین و سبزیجات استفاده می کنند تمایل به خوردن اسنکهایی با مقادیر بیشتری قند و چربی اشباع دارند و بیشتر احتمال دارد که برخی از وعده های غذایی خود را حذف کنند. دکتر Kulkarni خاطرنشان كرد: رژیم غذایی برای افرادی که در معرض خطر اختلالات متابولیكی هستند، بسیار مهم است و موارد زیر را برای بهبود تغذیه به این افراد توصیه می كنم:

•         روزانه سه وعده غذایی نزدیک به یک زمان یکسان میل کنید، و هر وعده ای که کالری بیشتری دارد را در ابتدای چرخه بیداری خود مصرف کنید.

•         اطمینان حاصل کنید که وعده های غذایی و میان وعده هایتان در درجه اول حاوی پروتئین و سبزیجات باشند.

•         کارفرمایان می توانند با ارائه گزینه های مغذی در ماشین های فروش اتوماتیک در محل کار و اتاق های استراحت، و با برنامه ریزی استراحت منظم در اوایل شیفت کاری، به این افراد کمک کنند.

به طور مشابه ، ورزش نقش بزرگی در سلامت کارگران کار شیفتی بازی می کند و می تواند به برقراری مجدد ریتم شبانه روزی کمک کند. Kulkarni توصیه می کند که کارگران شیفت کار، هر روز در یک زمان مشابه، حداقل 5 ساعت قبل از رفتن به رختخواب، ورزش کنند. علاوه بر این، آنها باید ورزش هوازی را در فعالیت بدنی خود قرار دهند، زیرا مشخص شده است که این ورزشهای هوازی به بهبود کیفیت خواب کمک می کنند.

دکتر Kulkarni می گوید: درست است که خواب کافی، غذا خوردن مناسب و ورزش کردن برای سلامتی همه بسیار مهم هستند. با این حال، ماهیت کار شیفتی با این اصول بسیار ناسازگار و متناقض است، ما واقعاً باید به افرادی که در این مشاغل کار می کنند، کمک کنیم تا راه های استراتژیکی را برای آنچه مورد نیازشان است، بیابند.

منبع:

Kulkarni, K., et al. (2020) Shift Workers at Risk for Metabolic Syndrome. The Journal of the American Osteopathic Association. doi.org/10.7556/jaoa.2020.020.

https://www.news-medical.net/news/20200203/Shift-workers-at-increased-risk-for-sleep-disorders-and-metabolic-syndrome.aspx